BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, March 18, 2010

Tazkirah Zuhur

Sejak akhir2 nih,,,dgn tak pasal-pasal gua tlh merasa tempias krisis ekonomi global…Berbulan2 lepas,,,time beberapa syarikat2 gergasi sdg bankrap tak ingat dunia,,,gua still steady lgk dan boleh hu ha hu ha dgn cara hidup mewah…Akauntan gua ckp,,,kalo keadaan yg sdg gua alami nih berterusan,,,silap haribulan gua pun turut sama jadik bankrap…Menurut majalah Porbes (majalah jutawan2 dunia),,,bulan lepas gua no 2,,,blkg Bill Gates…Tp skrg ranking gua adlh 6,769,737,163
                                                                                ******************************
Gua cube selidik2 apekah yg menyebabkan berlakunya penyusutan mendadak duit gua dlm bank…Berhari-hari gua fikir…Setelah lama difikirkan dan dikaji,,,gua dpt tau masalah ekonomi yg gua alami nih adlh short-term punyer problem…Hal ini disbbkan berlakunya pengeluaran wang yg berlebihan dari atm 7e berdekatan utk aktiviti hu ha hu ha sakan dan bayar beberapa servis…Skrg,,,7e yg berdekatan tuh pun dah jatuh bankrap dan diganti kedai lain…Utk merancakkan kembali ekonomi gua secara short term dan long term seterusnya mengurangkan deficit yg sdg berlaku mcm air kluar dari pili bomba,,,maka gua pun memikirkan beberapa strategi…                                                               
******************************
Tetiba,,,gua teringat something…Something adlh benda yg bagus tetapi tlh lama tidak gua praktikkan…Something nih gua kesan last skali dipraktikkan oleh gua time sekolah zaman buli-buli budak junior dlu…Gua berpendapat beberapa masalah ekonomi yg gua alami sblm ini jgk mempunyai kaitan yg kuat dgnSomething
                                                                                ******************************
Apekah Something ??...Something adlh satu sifat/tabiat utk membalancekan akaun harian lu org…
                                                                                ******************************
Apabila lu org gagal utk membalancekan akaun harian,,,maka lu org akan mengalami masalah tak cukup duit apabila sampai hujung bulan sblm gaji/scholar/duit papa&mama @ fa-ma masuk…Bila lu org hari2 membalancekan akaun lu org,,,ini secara tidak langsung akan mengingatkan lu org ttg jumlah yg lu org dah spentkan sepanjang hari tersebut dan hari2 sebelumnya…Maka,,,penyakit mcm eh,,hari tuh duit gua byk jeMana plak pegi nye niih !!!...” tidak akan menjangkiti lu org dan seterusnya mengelakkan stupid-overspending drpd berlaku…Selain itu,,,berdasarkan jumlah yg lu org earn utk satu bulan,,,lu org buleh buat sendiri percentage2 yg lu org nk bahagikan pada spending,,,emejensi dan saving…Sbgai contoh,,,lu org tetapkan 70%spending,,,20%emejensi dan 10%saving…Kalo lu org earn rm1000/month,,,ini bermakna rm700 dijumlahkan kpd spending (duit minyak,,,shopping,,,beli teddy bear utk awek,,,top up tepon awek dan tepon sendiri,,,beli hadiah awek utk pujuk die balik semula,,,wayang,,,futsal dan etc),,,Manakala rm200 diperuntukkan utk emejensi (family sakit kene balik:-tiket bas,,,tol,,,minyak) dan rm100 utk saving…Berapa byk percentage lu org nk letak adlh bergantung kpd diri lu sendiri…Kalo lu org jenis kaki enjoy @ pantang nampak sale @ pantang diajak pegi shopping,,,maka lu org leh letak 90% utk spending dan 5% utk emejensi dan saving…Walo ape2 pun,,,SAVING ADALAH PERLU…Kalo lu org jenis saving babeng @ kedekut @ bakhil @ anti-sosial @ anti-sukan @ anti-sedekah/zakat,,,lu org bleh letak 95% utk saving dan 2.5% spending & emejensi (Kalo ade gak manusia mcm nih,,,mmg gua lempang je !!!..)
                                                                                ******************************
Tak lama lgk,,,gua akan start keje…Sudah tentu gua akan berhutang dgn bank,,,fa-ma & along...Tiap2 bulan,,,plg lekeh duit minyak rm200-300…Tuh belum masuk duit loan kereta,,,duit servis kereta,,,duit tol,,,beli tayar baru,,,byr bil letrik,,,top up tepon,,,sewa rumah sendiri,,,sewa rumah awek dan etc…Kalo gua tak start serius pasal hal2 ekonomi diri sendiri nih,,,kompem trouble akan berlaku…
                                                                                ******************************
Oh yaa,,,ape2 pun,,,semua ini adlhtool yg pada hemat gua adlh sgt berkesan utk gua…Utk lu org,,,gua tak test lgk…Yang penting adlh disiplin dan tidak buat perangai hot-hot chiken shit !!!...”TAKDE DISIPLIN,,,SUMER GAGAL !!!...Lepas nih gua nk setat blk perangai mcm budak nerd nih...
                                                                                ******************************
Semoga sy dan jemaah sekalian dpt ambil iktibar dari tazqirah yg sy sampaikan…Segala yg baik adlh dari Allah s.w.t…Marilah kita sama2 mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya…Okay,,,diminta para jemaah memperbaharui wuduk…Insya-Allah.. Saf saf,,,luruskan dan rapat2 kan saf…!!!


Moral :
1.        Ramai org nk jadik kaya…Tp jgn tibai duit haram sudah !!!...
2.        Jgn luper bayar zakat bile dah mampu nanti…Sedekah pun hulur-hulur jgk…
3.        Kontroversi pasal ASB,,,FOrex,,,MLM dan segala bagai->Ade mcm2 hukum kluar…Ade haram dan harus…Hukum WAJIB gua tak pernah dgr lagik…Perlu dijelaskan,,,bg seseorg ustaz/ulama/ilmuwan/org persendirian utk mengelaskan hukum2 ni,,,dia perlulah terdiri drpd org2 yg betul2 arif ttg hal-hal tersebut(cth : syariah dan muamalat) dan sesuatu hukum itu perlu ade nas2 yg sahih utk menyokongnya…Hukum jadik sah apbila menepati syarat2 tertentu (cth : jika jelas ade berlaku  riba’,,,maka sendiri paham2…)…Allah kurniakan akal utk fikir…Fikirlah semampu boleh seiring dgn usaha utk mencarik kebenaran…
4.        Jgn kene tipu dgn skim2 tertentu…Contact org2 yg arif pasal ekonomi…
5.        Saving2 dan invest laa utk kehidupan berkeluarga,,,pegi haji dan etc…
6.        Tetibe gua jadik serius…Cilakak betul !!!...
7.        Kpd awek2,,,sile sapot bf lu org…Hehehe…Sekali sekala,,,top up laa plak utk die…Beli teddy bear ke,,,jersey ke,,,atopun kereta…
11.     Utk kaki no ekor : Nk kene flying-kick??...Sudah terang lgk bersuluh !!!...







4 comments:

Anonymous said...

bagus r mangat

shafiqahshaharuddin said...

dh jdk ustaz mangat skang nh..tahniah!

aReLaN said...

hahaha...yezza.itu dia ustaz n engineer mangat mle berkata2.

mr D said...

@anym : hahahaha...nk gua belikan ape utk lu??..lu dah puji2 nih...
@kaksiti : kah3...belum lgk..baru part time je..
@mat leh : hehehe...