BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, January 20, 2010

Pendidikan Bahasa Inggeris


Gua dibesarkan oleh mummy dan daddy di merata2 tempat...Kehidupan daddy  sebagai seorg pekerja biasa sebuah syarikat GLC (Government Link Company) menyebabkan beliau terpaksa akur utk kerap kali bertukar tempat kerja…Bertukar tempat kerja kadang2 tidak bermaksud dinaikkan pangkat…Kadang2 hanya sbgai mengisi kekosongon yg berlaku di samping memberikan pendedahan yg extra kpd pekerja2…Daddy memulakan alam pekerjaan beliau di salah sebuah cawangan syarikat bertempat di KL,,,kemudian Kelantan(Kota Bharu),,,Terengganu dan beberapa tempat di negeri lain…Daddy adlh graduan sebuah Univ tempatan dgn kepakaran mengenai ekonomi…Ketika mula bekerja,,,daddy tidak fasih berbahasa Inggeris…Disbbkan beliau tidak fasih berbahasa Inggeris,,,beliau terpaksa mengambil inisiatif sendiri utk pandai…Beliau hari2 beli The Star dan baca dari first page sampai akhir…
                                                                              ***************************************
Apabila gua dah besar skit,,,dah reti kayuh beskal sambil lastik katak,,,daddy&mummy decided utk hantar gua ke tadika…Masa tuh kat Kuala Terengganu…Tp daddy&mummy tak hantar gua ke tadika2 biasa sprti Tadika KemasDaddy&mummy hantar gua ke tadika Inggeris walopun dgn gaji daddy yg tak seberapa…Tadika tuh terletak di bandar Kuala Terengganu…Nama tadika tuh gua dah lupe…Saint ape ntah…Tadika tuh mempunyai beberapa blok bgnan dan kawasan sekitar yg agak luas…Disitu,,,gua bljr mengenal A,B,C dan 1,2,3 serta beberapa perkara lain dlm Bahasa Inggeris…Utk mereka2 yg tidak menggunakan Bahasa Inggeris di rumah sprti gua,,,sudah pasti problem akan berlaku…As expected,,,gua cukup lembap utk berborak2 dgn member2 sekeliling dan jgk dgn cikgu2 yg kebykkannya Cina dlm Bahasa Inggeris…Gua tak pernah ingat ade ke tak org Melayu selain gua dlm kelas…Ape yg gua ingat,,,kelas gua dipenuhi oleh org2 berbangsa Cina yg reti berkomunikasi dlm Bahasa Inggeris…Sebahagian drpd mereka2 nih ade yg berkawan dgn gua…Di dlm kelas,,,gua always blur sbb tak reti nk ckp…Disbbkan tak reti ckp,,,gua hafal setiap perkataan Inggeris yg member2 dan cikgu2 gua ckp…Apabila blk rumah,,,gua akan tanya pada mummy gua ttg perkataan2 baru yg gua bljr…Begitulah rutin harian gua time bljr kat tadika Inggeris…Tp ntah cam ner,,,daddy gua berpindah ke Kuantan…Maka sesi pembelajaran di tadika Inggeris tlh ditamatkan dgn malang sekali…Kat Kuantan,,,daddy masih berhasrat utk hantar gua ke tadika Inggeris…Tp problem sprti siapa nk amik gua lepas kelas dan lokasi tadika tersebut menyebabkan gua dihantar ke Tadika Kemas…Kat Tadika Kemas (Cwngan Taman Tas),,,isi2 pembljran diajar dlm Bahasa Melayu…Dekat Tadika Kemas,,,gua diajar adab2 sprti berdoa sblm makan…Ini tidak diajar ketika gua bersekolah di tadika Inggeris…Kat tadika Inggeris,,,apabila time makan,,,gua main redah je…Bismillah pun gua lupa nk baca…( Amaran : Jgn cube2 nk sound gua makan tak baca bismillahMcm lu org bace je time kecik2 dluhahahah)
                                                                              ***************************************
Ketika gua sekolah darjah 2&3,,,gua dihantar tuition bhsa Inggeris sbb menunjukkan prestasi yg agak cemerlang lagik terbilang dlm ujian2 Bahasa Inggeris…Gua tuition dgn Cikgu Kasturi Bai,,,seorg guru permpuan berbangsa India
                                                                              ***************************************
Ketika gua sekolah darjah 5,,,ade seorg keluarga yg si husband berkerja dgn salah seorg ahli Kerabat Di-Raja Johor berpindah ke area tempat gua resided…Wife beliau adlh British manakala suami beliau adlh org Melayu…Mereka mempunyai 2 org anak,,,seorg lelaki yg bernama Ashley dan seorg perempuan yg nama die gua tak ingat lgsung…Melihat kpd chance yg ade,,,mummy hantar gua bljr Bahasa Inggeris dari org Inggeris sendiri…Dan effect dia???...Gua blur giler babeng sbb tak reti ckp Inggeris…Ditambah dgn aunty tersebut yg berckp dlm pelat tempat lahir dia,,,lgk bertambah blur otak gua…Gua slow2 bljr dgn dia…Kadang2 kite org menonton citer2 omputih cam Inspector Gadget,,,Mulan dan etc…Kadang2 gua bljr grammar dan vocab…Hasilnya,,,gua dpt A dlm subjek Bhsa Inggeris UPSR…Dpt A dlm English bgk org2 kampung cam gua nih adlh merupakan perkara2 yg sgt menggembirakan…
                                                                              ***************************************
Gua meneruskan pembljran English gua kat skolah menengah…Gua diterima masuk ke sbuah skolah agama yg terletak di KL,,,digelar SAS (Sekolah Agama Selangor)…Ketika di sekolah menengah,,,gua masih lgk merangkak2 utk ckp English…Setiap hari Rabu (English Day),,,time perhimpunan rasmi akan diadakan public speaking…Nama akan dipilih secara random oleh guru2 especially pengetua…Gua setiap hari Rabu lepas subuh akan berdoa lebih skit supaya dihindari drpd dipanggil kat perhimpunan utk deliver speech…Haram jadah gua tak reti lgsung…Nak2 kalo kene ckp dlm topic die dah kasik…Giler aaar…Ketika form 1,,,gua dimasukkan ke dlm Set C dan Set D time bljr Bahasa Inggeris…Mcm biasa,,,kalo dah nama Set D tuh,,,budak2 die haram laaa nk reti ckp English fluently…Setakat mencarut dlm English no problem aaa…Semakin lama,,,tahap penguasaan English gua semakin meningkat…Akhirnya,,,before gua blah meninggalkan alam persekolahan,,,gua dpt jgk merasa masuk Set A (kelas Pn Faniza) utk English class…Walopun masuk Set A,,,gua adlh antara budak2 yg plg cikai speaking English…Writing an English essay without catastrophic grammar mistakes was impossible…Kebykkan dak2 Set A nih adlh mereka yg power giler babeng ckp English cam anak org2 berada dan jgk anak org2 yg pernah bljr kat Oversea…Contoh yg ketara adlh Kucai Kuaci dan Acap KP…Mereka ini dibesarkan di US dan sgt dahsat speaking English…I was a rubbish compared to them…Bruno yg bljr kat Singapore pun dahsat babeng speaking English...
                                                                              ***************************************
Sementara menunggu result SPM kluar,,,daddy tlh hantar gua ke BBC (British Broadcasting Corporation English Learning Course)…Kat situ,,,lidah gua telah diajar utk berckp English Language mcm org2 British ckp…Berbelit2 lidah gua dibetulkan…Kat BBC tuh,,,bermcm2 peringkat umur ade…Dari budak2 tadika sampai la kpd pensyarah2 univ…Mereka2 ini termasuk gua diajar utk berkomunikasi dgn ganas dlm Bahasa Inggeris…Guru2 yg mengajar adlh org2 Cina dan India Malaysia yg sgt fasih dan sungguh fantastic berborak in English…Die org basuh gua with ilmu2 grammar and English vocabs…Sehari gua bljr lebih 3 hours…Ada beberapa kali gua bljr 6hours a day…Students akan dibahagikan kpd level2 tertentu mengikut ketereran mereka berbahasa Inggeris…Semakin tinggi level,,,semakin dahsyat cikgu yg mengajar…
                                                                              ***************************************
Kat JAD,,,gua still lgk bljr English…Ada beberapa kali tuh gua dpt B utk subjek English sbgai menunjukkan tahap penguasaan English gua still terumbang ambing...Disbbkan gua malas baca novel2 dlm Bahasa Inggeris cam Harry Potter dan etc,,,vocab gua adlh sgt terhad…Oleh itu,,,gua tak mampu utk mengarang karangan2 yg superb cool cam J.K Rowling selalu buat…Tp kalo bab ajak berborak dlm English,,,gua mmg fasih kaw2 nyer…Kalo lu org nk mintak gua mencarut pun,,,gua bleh kasik dlm English…Hebat kan gua???...
                                                                              **************************************
Skrg??...Gua layan criter omputih takyah pakai subs lgk…Omputih2 pun tak leh nk kelentong gua dgn bahasa Inggeris…Setakat dgr Rambo dgn Rocky Bilboa borak2 dlm English,,,gua bleh tangkap…Kalo die org bisik2 blkg gua pun,,,gua bleh tangkap isi perbualan die org…Lgk beberapa bulan,,,gua dah nk masuk kerja…Gua kene praktikkan balik speaking English nih…Besok nyer subuh,,,gua ingat gua nk berdoa dlm English la… Oh God,,,please forgive meThanks for everything that You has bestowed upon mePlease give me the guidance,,,the strength to live tranquilly and the will to follow and to perform Your orders diligentlyAmen

MORAL :
1.        Bahasa Inggeris semakin penting di era globalisasi nih…
2.        Disamping bljr Bahasa Inggeris,,,sila pastikan pembelajaran ttg ilmu2 agama tidak diabaikan…
3.       Selain Bahasa Inggeris,,,bljr satu lgk bahasa sbgai Third Language utk memantapkan diri utk pasaran Kerja…Lebih bagus kalo anda boleh berbahasa Mandarin
4.        Gua tak panggil mak dgn bapak gua dgn panggilan mummy dan daddy…Ape jadah !!!...Gua saje je gune istilah tuh dlm post kali nih utk tujuan promosi bahasa Inggeris
5.        Nama mcm omputih tak semestinya reti ckp omputih…Contoh adlh penulis blog ini... "Ape daa penulis blog nih !!"...

7 comments:

366 日 said...

hoho..btul ke cite ko nih mangat??layan argh aku percaya doo~tp moral no2 tu mcm terblk je mangat??
"blaja ilmu agama disamping blaja english"..hoho..

mr D said...

@farah:
1.hampir semua isi crita nih adlh perkara yg benar...97.98% kompem benar !!!..
2.moral no2 tuh terbalik ek??..hahaha

cik dlabuseiyn said...

wow danial, u speak london..so impressive..i think, i also should brush my english.. =p.. hik3

mr D said...

@cik dla:
hahaha...kasik basssuhh baaaeeeek punyee...Bukak blk wooo kitab2 english dlu2...Nanti time keje senang skit nk eksyen dgn client !!!

kyo_9 said...

pergh, gile speaking siak brader nih~

aReLaN said...

lu mmg la bro mangat.power siak.dr kecik dh msuk tadika omputih.mcm zmn nenek moyang dlu.skolah agama pn msuk tu.ckop lgkp serba serbi.hahaha

mr D said...

@saido :
don't play-play aaa !!!..hahaha

@mat leh:
hahahaha..kasik gimik skit...

*tadika inggeris=tadika yg gune English sbagai medium pmbljran..